6 lipca 2017

Co to znaczy być sobą?



Dzisiaj będzie krótko, bo głównie w formie pytania. Co to znaczy być sobą? Skąd wiesz, kiedy jesteś sobą?

Ludzie w ciągu swojego życia wchodzą w różne role, które pozwalają nam definiować to, kim jesteśmy. Gdyby mnie ktoś zapytał kim jestem, odpowiedziałabym, że jestem człowiekiem, kobietą, córką, partnerką, psychoterapeutą, jeszcze trochę studentką (choć już inaczej niż jak byłam na studiach), przyjaciółką... i mogłabym pewnie jeszcze wymieniać. A Ty kim jesteś?

Każdy na to pytanie odpowie inaczej. Każdy ma swoje role, jedne ważniejsze, definiujące nas, inne mniej ważne, poboczne. I też inaczej zachowujemy się w każdej z tych ról. Inni jesteśmy przy dzieciach, inni w pracy, inni gdy jesteśmy sami, inni z teściową... Czasem nakładamy maski, nie jesteśmy w pełni sobą. Czasem całe życie chodzimy z taką maską i pojawia się pytanie – po czym wtedy poznać, kiedy jesteśmy sobą? Czy to, że inaczej zachowujemy się sami, a inaczej w pracy, to oznacza, że w pracy nie jesteśmy sobą? A może jak nałożymy maskę, to jest to też część nas?

Ktoś mógłby powiedzieć, że jestem sobą wtedy, kiedy dobrze się czuję z tym co robię. Zgodzę się, ale może nie do końca? Przecież negatywne emocje też są częścią życia i częścią nas samych. A co z sytuacją, kiedy w dzieciństwie ktoś nas wtłoczył w jakieś role i teraz w tej roli czujemy się najbezpieczniej, ale też pozostaje poczucie, że być może to nie jest do końca nasze, że to nie jestem do końca ja? Najbliżej mi jest do stwierdzenia, że jestem sobą wtedy, kiedy postępuję zgodnie ze swoimi wartościami. Ale co jeśli moją wartością jest moja prywatność, więc ciągle przy ludziach noszę maskę?

Spotkałam się też z opinią, że być sobą oznacza samodzielne podejmowanie decyzji, odpowiedzialność za siebie i swoje życie. Zgadzam się, bo przecież trudno jest być sobą jeśli nie podejmujemy żadnych decyzji, jeśli ktoś żyje naszym życiem za nas. Ale z drugiej strony, jeśli ktoś nam pomoże w podjęciu decyzji, albo jeśli jesteśmy od kogoś zależni finansowo, to czy to oznacza, że już nie jesteśmy sobą?

Zadaję takie trochę prowokujące pytania, żeby zmusić was do refleksji. Nie dam wam gotowej odpowiedzi, bo dla każdego bycie sobą oznacza co innego. Jak to jest u was? Jak dokończylibyście zdanie:
Jestem sobą, gdy …..........



Powiązane posty

0 komentarze:

Prześlij komentarz